Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg!

3 dikt jeg skrev da jeg var 23

Posted by Fredsvenn den juni 19, 2012

Om å finne seg selv

 –

Det er vanskelig å finne frem

i alle de livsformer du har tatt hjem.

Kanskje oppdros du humanistisk

og kan hende var din oppdragelse ateistisk

Overalt i samfunnet snodde du deg

blant foreldre og venner gikk din vei.

I skole og hjem ble du sosialisert

og i samfunnet ble du assimilert

Lett var det å klatre opp den stige

som er lavet av kjærlighet og intrige.

Vanskelig var det i sinnet å finne fred

for da jeg kom dit så fant jeg en elv så bred

Hvis jeg hadde båt så kunne jeg ro,

men for å ha dennne trengs det tro.

Hvis det gikk en bro frem til den andre side

så kunne jeg over den skride

Veien

Veien er lang og hard.

Den går over falleferdige broer

som bygges over de forferdeligste gruer.

Den går gjennom mørke tuneller

som er bygget gjennom store, farlige fjell.

Den går over vilt og ulent terreng

hvor stupene er uoverkommelige på begge sider

og hvor mørket og kulden venter.

Hvor den eneste varmen er helvetesilden

Veien er også flott og storslagen

der den møter de vakeste landskaper

som skinner opp i de vakreste farger

der den møter den varmeste solstråle

som bærer i seg de sterke lys som får mørket til å vike

der den møter den mildeste bris

som bringer med seg alle de hemmelighetsfulle lukter

viss øyne og øre ikke ville ha fått med seg

Denne veien er ikke en stor vei

og heller ikke en fjern landevei.

Denne vei er ikke å finne ved hjelp av de ytre sanser.

men er ikke vanskelig å finne.

Denne vei er altid der du er,

men du vil ikke før døden innhenter deg

rekke å nå dens ende

 –

Livet

Jeg spenner min bue,

fester min pil,

trekker i strengen,

så pilen skytes frem

I brøkdelen av et sekund

suser piler for avsted.

Den er nå på vei for å nå

dets endelige mål

Sådan er livet mitt

Jeg farer frem

i livets ville sus

så du knapt kan se meg

Jeg søker målet

med all min kraft

Med styrefjær og spiss

styrer jeg ganske presist

Der jeg stopper

kan jeg stå

til minne om

min reise så brå

Legg igjen en kommentar

 
