Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg!

”Eiendom er tyveri” (La propriété, c’est le vol)

Posted by Fredsvenn den juli 29, 2012

Penger har av politiske filisofer, like siden Aristoteles, og ennå lenger tilbake, blitt sett på skitne. Renter var en styggdom. «Gode kristne» skulle holde seg borte fra dem begge.

Det var kun med tempelridderne på 1200-tallet at de første bankene oppsto og man kunne begynne å ta renter. Jødene, som ikke fikk ha fast eiendom og som ble nektet tilgang til de fleste andre måte å tjene penger på, var et unntak. Det var deres nisje i samfunnet, og som dere vet så ble ikke disse alltid likt. Flere av dem sto sammen med kongemakta og ble kritisert for å ha for stor makt og innflytelse … Dette igjen ble en katalysator til å drive jødehatet til nye høyder og til slutt nazismens konspiratoriske tro på en jødisk verdenskonspirasjon.

Det var med andre ord korstogene og silkeveien som banet veien for moderne kapitalisme, som først nådde Italia på 1500-tallet og som derfra spredde seg rundt om i Europa.

Penger har ikke noen iboende sjelsverdi. Det er skrekkelig at slik materie skal være ilagt så mye makt. «Monney rules the world, and not the love». Vi må finne mer humane måter å handle på enn å dyrke en slik inhuman ideologi som økonomisk vekst. Verden er preget av at vi har dyrket feil type vekst. Vi har næret gale verdier. Gått oss blinde i materialisme. Det er våre verdensbanker, som har styggmye makt, et soleklart bevis på.

Kan det defineres slik at «kapitalisme» går ut på frihets berøvelse/makt utøvelse. Det økonomiske politi= bankmennene. Ved å sette kunder i gjeld og ta høye nedbet renter, ta pant i eiendom, sette bet frister, rettslig inndrivelse ved inkasso etc. Det er så lite åndsbevarende som der er mulig. Og likevel står politikerne på Amerikansk tv og babler om demokrati, selvom landet er gjelds slaver for Kina. Hva slags politikk er egentlig dette?

”Eiendom er tyveri” (La propriété, c’est le vol) var et slagord som ble formulert av Pierre-Joseph Proudhon i hans bok ”Hva er eiendom?” (1840). Formelen er mindre radikal enn den kan gi inntrykk av, ettersom Proudhon skjelnet mellom urettmessig eiendom av produksjonsmidler som andre bruker og rettmessig besittelse av jord eller redskaper man selv arbeider med.

Tanken om at eiendom er tyveri går lenger tilbake enn til Proudhon og inneholder to elementer, som er nært knyttet til hverandre: Tanken om at den som har eierinntekter uten å arbeide stjeler fra arbeiderne, og tanken om at de produksjonsmidler han eier, og som gir et skjær av berettigelse til hans inntekt, er stjålet fra de arbeidere som har produsert dem.

Proudhon var en tidlig forkjemper for en økonomi bestående av arbeiderkooperativer og selvstendige arbeidere. En økonomi hvor produksjonsmidlene eies av arbeiderne og samfunnet forøvrig.

«Sovjet» betyr «råd» eller «forsamling» og knytter seg til -nettopp- ideen om arbeiderstyrte kollektiver, aldri kom til å bli praktisert i praksis. Dette på grunn av at «revolusjonen» i oktober 1917 var et kupp. De som foreskrev rådsmodellen ble kuppet, jaget og drept. Parolen til Kronstad (kjent i forbindelse med det såkalte Kronstadt-opprøret i 1921-22) var nettopp «All makt til sovjetene». Dette ettersom sovjetene på dette tidspunktet hadde mistet sin makt. Boka Rådsbevegelsen i Russland 1905-1921 av Oskar Anweiler er en interessant bok i den henseelse.

Ulike arbeider og bondepartier, pluss anarkistiske grupperinger, som historisk sto sterkt i Russland (ref den grønne hær og den svarte hær under den påfølgende borgerkrigen…) gikk tapende ut og den totalitære stat ble skapt under lederskap av bolsjevikene og med statskapitalisme som økonomisk grunnlag.

Det blir derfor helt feil å blande sammen rådsbevegelsen og Sovjetstaten, ofrene og overgriperne, samt å avskrive rådskommunismens ideer for hvordan man kan organisere samfunnet.

Fyrst Pjotr Aleksejevitsj Kropotkin, også kalt for «anarkistprinsen» på grunn av sin adelige herkomst, var en russisk filosof og geograf, mest kjent for sin politisk-filosofiske retning kalt «anarkokommunisme», en anarkistisk retning som står for gjensidig hjelp på grasrotnivå, organisert nedenfra.

Han var i eksil, men våget seg etter revolusjonen tilbake til Russland, men valgte å ikke være politisk aktiv. Da han døde i 1921, tilbød regjeringen å arrangere en statlig begravelse, men familien avslo. Gravferden gjennom Moskvas gater, der hundretusener fulgte hans båre, ble i stedet det siste anarkistiske demonstrasjonstog i Sovjetunionen. Han likte ikke det han så av bolsjevismen, og hans onde anelser om sovjet-styret viste seg senere langt på vei å slå til.

Anarkistene forsøker å bygge det kommunistene har som sitt endelige tusenårsmål, men de tror at man må bygge opp en allmektig stat først, noe som blir kritisert ettersom makt korrumperer og en allmektig stat derfor aldri vil gi slipp på den makt den besitter uten kamp. Resultatet er at man må desentralisere makten, også makten over produksjonsmidlene, underveis.

Vi må forbi denne foreldede polariseringen av økonomien mellom sosialisme og kapitalisme og heller bevege oss inn i et nytt økonomisk landskap hvor, kanskje (en mulighet), arbeiderkraften rår og hvor arbeiderne i fellesskap eier produksjonsmidlene. Vi må bare tørre å ta dette skrittet! Inntil vi gjør dette kan det være nødvendig å haen  transformasjonsperiode hvor vi har en blandingsøkonomi og hvor alle muligheter står åpne🙂

Men på tross for at det er fremtidsrettet så vil det at produksjonsmidlene eies av dem som bruker dem ikke nødvendigvis skape et mer miljøvennlig samfunn alene. Men så er det heller ikke det eneste vi trenger å gjøre🙂

På Høyden – Sosialistene har gitt opp å få til et alternativ

Kapitalismen i siste fase?

Bevegelsen >> Sosialisme og kapitalisme

Gjenerobring av en sosialistisk visjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: