Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg!

God påske! Gled dere!

Posted by Fredsvenn den mars 27, 2013

https://i0.wp.com/www.ufo-contact.com/wp-content/uploads/2011/05/Ninmah-the-lady-with-snakes.jpeg

Aratta.wordpress.com

God påske! Gled dere!

Easter, and it’s background

Mithra

Occupy versus Wall Street

Kunnskap om våre høytider og deres ”ukristne” opprinnelse bør ikke føre frem til ateisme, men heller en rikere og dypere forståelse av den Kristus som lever i oss alle og det enorme og pågående mysterium av kosmos best forstått gjennom historier og arketyper. En er tre sier man og tenket på Jesus (den fysiske kropp) Gud (helheten vi inngår i) og den hellige ånd (vårt underbeviste – stemmen som taler i vårt indre). Men triaden er typisk for “hedenske”, førkristne, religioner.

Kristendommen er ikke kun en monoteistisk religion, det vil si at den bekjenner at det finnes bare én gud, men inkluderer samtlige “hedenske” religioner i sitt bearbeidede materiale, som vil si at den på mange måter er en samrøre mellom det abrahamiske og de gamle polyteistiske religionene, som igjen stort sett er knyttet til universet, og da ikke aller minst stjernehimmelen, som vi lever i og under.

Bibelen handler om, ved siden av den historiske Jesu Krist, om stjerner og stjernebilder, folkenes opprinnelse og migrasjon og gamle myter, slik som fra Gilgamesh og Enmerkar og herren av Aratta. Dette trolig på grunn av at den historiske Jesu Krist, som var hovedpersonen i urkristendommen, raskt kom til å miste fotfeste etter sin død i forhold til de lokale religionene og tradisjonene som eksisterte.

De som først fulgte Jesu Krist tenkte ikke på ham som en gudommelig Messias. For dem var han en læremester som hjalp dem gjennom vanskelige tider. De tidligste ordene av og om Jesus åpenbarer at han ble betraktet som en sterk lærer i den greske, kyniske, filosofiske tradisjonen.

Jesu Krist levde i et tidsrom da Palestina fremdeles var under viktig innflytelse av grekerne. Det bildet som kildene tegner av ham viser et menneske som er sterkt knyttet til personene rundt seg, personer som ofte har det felles at de trenger råd, hjelp, støtte, tro, tilgivelse og kjærlighet.  Det tapte evangelium, skriftet som har blitt kalt Q, inneholder de ordene som blir betraktet som de mest autentiske ordene fra Jesus.

Enkelte, som Jehovas vitner mener at Jesus var guddommelig, men ikke Gud. De mener at han var Guds første skapning og at han steg ned til jorden og ble en åndeperson igjen etter sin jordiske død. De identifiserer ham også med erkeengelen Mikael, den eneste av englene som bibelen omtaler som erkeengel. Av alle englene som er omtalt i Bibelen så er kun to nevnt ved navn – Mikael og Gabriel. Noen liberale teologer mener også at Jesus ikke er guddommelig, men kun et menneske, noe som innebærer at han ikke er den Messias Gamle testamentet omhandler.

Kristendommen ble ikke til som et ovenfor og ned, som en elites overbevisning som ble ble presset nedover hodene til de andre, slik som senere kom til å bli standarden. De urkristne var utbrytere fra denne urettferdige og patriarkalske ordenen. På mange kan det se ut som en revolusjon nedenfra.

Jesu Krist kom ikke med et forgjettet land, men drømmen om et utopi man sammen skulle skape. Kvinnen skulle være likestilt med mannen og de urkristne brøt med stammen da de erklærte at kristendommen skulle være åpen for alle etniske grupper. Jesu Krist brukte vold en gang og det var da han veltet bordene til pengevekslerne i templet i Jerusalem. Det var de med rent hjerte, ikke dem med penger som fikk komme til Paradis. Historien om den barmhjertige samaritan er et godt eksempel på god folkeskikk.

Kristendommen er en frelsesreligion, som vil si at de kristne tror at de som tror på Jesus Kristus oppnår frelse og evig liv i Guds nærvær. Det kan sies at det er et fellestrekk at man ser på frelse som et resultat av Guds nåde og ikke av menneskelige gjøremål. Det er dog store forskjeller i hvordan man tolker dette i praksis. Et eksempel er forståelsen av gode gjerninger; enkelte kirkesamfunn tror at gode gjerninger bidrar til å oppnå Guds nåde mens andre tror at gode gjerninger er noe som følger av at Gud virker i den som er frelst. Man skal frelses fra sine synder, bli et godt menneske og vende sitt skinn mot sin fiende, som vil si at man ikke skulle bruke tvang men overtalelsesevne.

Ved siden av dette kan det sies at kristendommen er en åpenbaringsreligion. Den åpenbaring som anerkjennes av alle kristne er Bibelen, som dels er åpenbart gjennom jødene og dels fra Kristus gjennom apostlene. I de protestantiske kirker regnes dette som den eneste åpenbaringen. I katolsk og ortodoks kristendom mener man det er to kilder til åpenbaringen: Skriften (Bibelen) og tradisjon. Sistnevnte er den delen av Kristi lære som apostlene formidlet til uten at den ble eksplisitt skrevet ned. De fleste grener hører også på autoriteter innen kirkesamfunnet som har fått åpenbaringer direkte fra Gud. Da blir budskapet prøvd opp mot Bibelen.

Kristendommen ble ikke en statsreligion før den ble det i Armenia i år 301.

Hva kampen består i:

Vi trenger å få en høyere forståelse av sakens natur. Kanskje er det ikke noen forskjeller mellom mytologi, religion og vitenskap i det hele tatt. Kanskje dagens kirke og kristendom lider under vår patriarkalske hierarkiske struktur. Kanskje den har blitt tilpasset og anvendt på en måte som passer for makteliten, men for deres egen interesse og ikke for å gavne menneskene og naturen, slik det opprinnelig var tiltenkt.

Skrev nettopp en tekst til en muslim, som kan legges ved her:

Hun skrev:

I am muslim but much of my family is still christian i do attend their events though i do not hold the same beliefs as them. One day more Christians will come with me to celebrate Ramadan too, you think you even could Sjur? And we can all live in peace you think?

Jeg svarte:

Off course, have allready done it – in Iraq (Where I was as a Human Shield to prevent the Iraq war of happening) and Palestine (Where I nearly got killed trying to prevent the Apartheid wall). I have been in a lot of mosques and other holy muslim places.

There should not be any fights between brothers, and a fight between the West and the muslim world is for me an enormous sin, whatever religion you belong too, even if you are an atheist.

It doesn’t matter what you believe in, cause you should be judged by your actions. There is neither any differences between the religions of the book and the earlier «pagan» believes.

After the Iraq war, they treathened both Syria and Iran with war. I then wanted to give my self (not suicide!) to prevent it from happening. Then I saw the light – enormous and nice – it went into me, as I went out. I felt it in my whole body, and it gave me a lot of information. I became Armenian.

I went to the nuclear of our civilization – the cryb, the birth – to Ararat, where Human kind got another chance. Then I understood where we are going and what we are experiencing.

We are now in the middle of a big transformation, but first we have to win this spiritual and physiological fight which exists all around us, and represented by the Armenian nation – the freedom fighters (phrygian cap), also known as the Rainbow warriors by the North American Indians, and the oligarcs, where ever they are and in what ever nations.

Mithra is the pre-Christian Jesus. He fight the materialism, represented by the bull, just as the Occupy activists fight the Wall Street, also represented by the bull.

You can believe in what ever you do, and put on what ever kind of clothes, but you have to choose which side you are on in this cosmic fight. We have not only a planet to save, but a planet to win! And the fight is now!

So, I wish you the best!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: